,

Is een visitekaartje ouderwets?

 

“Visitekaartjes ouderwets of een creatief netwerk hulpje?”

 

In de wandelgangen kom ik een oud-collega tegen die voor een afspraak terug is op zijn oude nest. Enthousiast kirren we ‘watlaaaanggeleden!’, ‘hoegaathetmetdekids?’ en het alom bekende ‘watdoejijtegenwoordig?’.

Met bescheiden trots vertel ik hem dat ik zojuist mijn parttime baan heb opgezegd en me volledig op mijn eigen bedrijf ga richten.

“Wat superleuk! Mag ik je kaartje?”

Ik rommel wat in mijn tas en doe alsof ik mijn visitekaartjes zoek. “Oh goh, er zit niks meer in mijn tas. Ik zal ze wel allemaal op hebben gemaakt.”

“Ach geeft niks, stuur je contactgegevens maar via LinkedIn.”

 

 

In werkelijkheid heb ik dus geen visitekaartje…

 

Al een jaar of drie niet meer. Een typisch gevalletje van ‘Bij de loodgieter thuis lekt het altijd’. Een grafisch vormgever zonder visitekaartje. Haha, oeps.

 

Tot twee weken geleden dan, want nog een keer misgrijpen naar een visitekaartje kon écht niet meer. Al heb ik wel even overwogen om het te doen zoals de vorige keren; mijn contactgegevens even mailen. Want zo doet iedereen dat toch tegenwoordig?

Hmm, guess what… Daarom gaan we het dus níet zo doen en is het hoog tijd voor een gewoon ‘ouderwets’ visitekaartje.

 

Ik geef je acht redenen waarom een visitekaartje helemaal niet zo ouderwets is!

 

  1. Je kunt jezelf onderscheiden met een visitekaartje. Want zeg nou zelf, hoe origineel is het om je contactgegevens digitaal te versturen? Not really… En het zegt niet echt iets over jezelf. Gebruik je visitekaartje als extra middel om te laten zien wie je echt bent.
  2. Een bijzonder visitekaartje onthouden mensen. Een goed origineel visitekaartje wordt nu eenmaal beter onthouden dan een digitale handtekening. Verzin iets geks, iets anders, iets moois…
  3. Het draagt bij aan je goede eerste indruk. Met een sierlijke zwaai zo’n tof visitekaartje uit je tas toveren… Dat maakt zeker een professionele indruk op je toekomstige klant!
  4. Het helpt mensen onthouden wie je bent. Een goed visitekaartje helpt mensen te onthouden met wie ze nu gesproken hebben. Zet een mooie foto van jezelf op je kaartje en tadaa, een perfect geheugensteuntje voor de snelle ‘geefmijjekaartjeikbeljenog’-mensen. Reken maar dat ze jouw gezicht onthouden.
  5. Bespaar tijd. Tijd besparen met een visitekaartje? Jup. Je hoeft zo geen mailtjes, whatsappjes of postduifjes met jouw gegevens te sturen. Gewoon hop, je kaartje op tafel en klaarrr!
  6. Boost je zelfvertrouwen. Het deed wat met mijn zelfvertrouwen, toen ik voor het eerst een EIGEN visitekaartje had. Want alle grote mevrouwen en meneren met een belangrijke functie hebben een visitekaartje. Kijk mij dan, ik heb gewoon mijn eigen visitekaartje. Joehoe, ik doe ook mee met de big boys!
  7. No more bierviltjes. Met een visitekaartje hoef je nooit meer lullig op een bierviltje je telefoonnummer bij iemand achter te laten. Tenzij dit jouw-altijd-scorende-versiertruc in de kroeg is. Dan keep it whit de bierviltjes honey.
  8. Multifunctioneel. Zo’n visitekaartje met telefoonnummer kan je heel makkelijk bij je kind in zijn broekzak stoppen als je naar de dierentuin gaat. Voor als je geen SOS-polsbandje bij de hand hebt… (True story, mijn ondernemende vriendin deed dit!)

 

Goed. Leuk idee Sanne, zo’n visitekaartje. Maar hoe maak ik dat een beetje origineel? Ik verzamel sowieso alle bijzondere kaartjes die ik tegenkom op Pinterest. Snuffel er maar eens lekker doorheen. En voorruit, ik geef je nog even drie tips hoe je tot een origineel visitekaartje kunt komen.

 

 

Visitekaartjes inspiratie Pinterest

Inspiratie voor visitekaartjes kan je makkelijk opdoen op bijvoorbeeld Pinterest.

 

 

  1. Speel met het formaat. Het rechthoekige kaartje kennen we allemaal. Voor de liefhebbers; dat is 85mm x 55mm. Maar er is natuurlijk meer dan dat rechthoekige kaartje. Gebruik hem bijvoorbeeld eens staand in plaats van liggend. Of doe eens gek, een rond visitekaartje. Of een andere vorm. Of oh wacht, je kan ook zo’n dubbelgevouwen kaartje doen. Een mini boekje om je aanbod in te presenteren. Anything you like!
  2. Speel met het materiaal. Je kunt voor een standaard goedkoop papiertje gaan bij de online drukker. Kan. Al zijn er plenty of options in papierland. Dik of dun. Biologisch, linksgedraaid en gerecycled. Wit, gebroken wit, bruinig. Je kan ook gewoon het hele papier-idee over boord gooien en gaan voor plastic, metaal, hout, textiel of op rubber (en dan dacht ik zelf meer aan een ballon, mensen). Trouwens, als je niet zo thuis bent in papiertjes is deze monsterbox van Drukwerkdeal.nl wel iets voor jou.  
  3. Speel met je beeld. Wat laat je toch zien op dat kaartje? Ik kan je zeggen dat een foto van jezelf echt goed werkt. Want zeg nou zelf, jij bent one of a kind! Kies voor iets herkenbaars binnen jouw onderneming.

 

En? Heb ik je overtuigd om toch dat visitekaartje te (laten) maken?

Ach, vergeet ik toch bijna de mijne nog eens aan je te showen:

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *