Omdat niemand een standaard draak-van-een-stock-logo wil
Het laatste dat je wil voor jouw spiksplinternieuwe bedrijf is een standaard logo. Toch? Zo’n goedkope dertien-in-een-dozijn draak dat werkelijk niets zegt over jou en je prachtbedrijf.
Maar wat maakt een logo nou uniek? Hoe past dat plaatje bij jou als ondernemer en laat het zien wie jij bent? Ik geef je hieronder een paar tips voor een persoonlijk logo.
Laat een uiterlijk kenmerk terugkomen
Er is vast wel IETS wat jou zo uniek maakt (want niemand is gewoontjes). Benut daarom jouw speciale uiterlijk! Draag je een bril? Dat kun je prima in een logo verwerken, zoals ik hier deed in combinatie met de bedrijfsnaam. Andere voorbeelden zijn rood krullend haar als rode draad van je huisstijl of jouw sproeten die de puntjes op de i vormen. Je kunt je uiterlijke kenmerken heel subtiel terug laten komen of juist gebruiken als hoofd beeldmerk.
Kies je lievelingskleur
Ik zeg altijd tegen iedere klant: “Kies een kleur die bij jou past.” Natuurlijk speelt de betekenis van kleur, je doelgroep en de branche ook mee. Maar als je hovenier bent en de kleur groen je echt niet aanstaat… Gewoon niet doen dan! En dat maakt jou dan weer zo uniek.
Wil je weten welke kleur bij jou past? Lees dan eens mijn blog over kleuren kiezen.
Vertel jouw verhaal
Oké, het is lastig om een heel verhaal samen te vatten in één logo. Maar elementen hiervan kun je prima verwerken in je logo. Probeer het vooral symbolisch toe te passen, zoals een krul die staat voor de weg die je hebt afgelegd om te komen waar je nu bent en die jouw klant nu gaat afleggen.
Eerste en tweede betekenis
Een logo mag en kan heus meerdere betekenissen hebben. Als voorbeeld het logo van Jan & Sien (foto toevoegen). Het &-teken verbindt niet alleen de namen Jan en Sien, maar ook de twee families waar ik uit voortkom. Als je goed kijkt bestaat het &-teken uit de J en de S. ‘EN’ staat voor mij ook voor; net dat beetje extra, een stapje meer zetten voor je klanten en het leveren van een totaalplaatje.
Hoe weet je nu of het logo echt bij jou past?
Tja, daar kan ik je geen theoretisch antwoord op geven. Dat is heel zweverig misschien, maar het is iets dat jij en alleen jij, moet voelen. Natuurlijk is het goed om andere mensen mee te laten kijken en te vragen wat zij er van vinden, maar zoveel mensen zoveel meningen. Dit kan je enorm aan het twijfelen brengen. Uiteindelijk ben jij diegene die het beste weet wie je zelf bent en welke koers je wil gaan varen met je bedrijf.
Als extra tip wil ik je meegeven om het logovoorstel dat je krijgt uitprint en op een plaats hangt waar je vaak langs loopt, zoals de koelkast of de wc-deur. Je loopt er dan regelmatig in de gauwigheid voorbij, bekijkt het soms wat langer, van veraf en dichtbij, bij daglicht en in de avond. Je ziet het zo op verschillende manieren en meerdere keren. Loop je langs en krijg je steeds die kriebels van “Yes, het gaat beginnen!”? Dan zegt dat natuurlijk genoeg J.
Ben jij klaar voor een echt persoonlijk logo?
Hulp nodig bij het vertalen van jouw persoonlijke verhaal naar een logo dat bij je past? Bekijk hier mijn aanbod, misschien kan ik je wel helpen 🙂
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!