Ik ga mijn tips met jullie delen via een… VLOG!

Ik moet er zelf een beetje om lachen, maar ga het toch doen: vloggen! Wat je kunt verwachten? Ik ga je onwijs spammen met tips, de lessen die ik leer en alles wat ik meemaak als ondernemer. Zie ik je snel?

 

Personal Branding

BLOG Jan & Sien - Personal Branding

 

Personal branding, wat moet ik met die ‘hype’?

 

Brand personality coach. Wattes? Precies, dat dacht ik dus ook toen ik deze functienaam zag. Dat iemand hier zijn brood mee verdient, hoe dan? Branding, het is zo’n mode-term waar je als ondernemer haast niet meer onderuit komt. Misschien heb jij ook weleens gedacht om een branding-workshop te volgen of een coach te omarmen. Want waar moet je beginnen als het om personal branding gaat? En is het überhaupt iets voor jou?

BLOG Jan & Sien - Personal Branding

Wat is nou personal branding?
In het kort: personal branding is jezelf zien en gebruiken als ‘merk’. Branding staat voor het beeld dat jij oproept bij klanten. In het geval van personal branding gaat het om wat jou uniek maakt en onderscheidt van anderen. Jij bepaalt voor een groot deel zelf hoe anderen jou zien.

 

Wat zijn dan de voordelen van personal branding?
* Je laat zien waar jij en daarmee jouw onderneming voor staat.

* Het helpt je richting te bepalen en deze vast te houden. Denk hierbij aan je huisstijl, je aanbod, ideale klant en je werkwijze.

* Klanten weten wie ze kunnen verwachten bij een afspraak.

* Je kunt je makkelijker onderscheiden van de rest, want jij bent tenslotte UNIEK.

* Jij bepaalt zelf hoe anderen jou zien.

 

Wanneer is personal branding iets voor jou?

Als je het mij vraagt is personal branding echt super geschikt voor ZZP’ers en eenmanszaken. Het allerbelangrijkste is dat je niet bang bent om jezelf te ‘gebruiken’. Je moet hierbij denken aan het delen van jouw persoonlijke verhaal, het (versterkt) laten zien van jouw kenmerken en eigenschappen en jezelf visueel naar buiten te durven brengen. Met je kop op een reclamebord dus.

 

Wat heb je nodig voor personal branding?

* Een logo dat past bij jou, dus niet zo’n saai logo met de standaardkleuren uit de branche.

* Een persoonlijk verhaal: waarom ben je gaan doen wat je nu doet?

* Beeldmateriaal van jezelf. Denk naast portretfoto’s, beelden van je werkplek en jij aan het werk (actiefoto’s).

* Een duidelijke, overzichtelijke website met ruimte om jezelf te laten zien.

* Lef! Het is tenslotte ook spannend om jezelf zo te laten zien aan de buitenwereld!

 

Begin bij de basis, begin bij jezelf
Wat is jouw verhaal, de missie van je bedrijf, je persoonlijke visie? Wanneer je het verhaal van je bedrijf helder op papier hebt, heb je een goede basis om vanuit verder te werken. Een verhaal verkoopt tenslotte beter dan een product of dienst. En omdat het jouw verhaal is, treed je er veel makkelijker mee naar buiten dan vroeger toen je nog een standaard riedeltje van je baas moest opdreunen.

 

En, is personal branding iets voor? 

 

Hulp nodig bij het vertalen van jouw persoonlijke verhaal naar een logo dat bij je past? Bekijk hier mijn aanbod, misschien kan ik je wel helpen 🙂

 

 

 

,

De 10 meest gemaakte fouten op de ‘Over Mij’ pagina

Blog Fouten Over Mij pagina Jan en Sien

Zo verbeter je snel jouw ‘Over Mij’ pagina!

Heb jij ook een persoonlijke ‘Over Mij’ pagina op je website? Eentje waarop je vertelt wie je bent? Mocht je die niet hebben, dan is dat al fout nummer 1 ;-).

Lees hieronder de 10 meest gemaakte fouten die ik zie bij de ‘Wie’-pagina’s. (En guilty: aan nummer 1, 6, 8 en 9 heb ik me vroeger ook schuldig gemaakt!)

Blog Fouten Over Mij pagina Jan en Sien

  1. Je pagina Over ons’ noemen terwijl je alleen te werk gaat. Als je een zzp’er bent, noem deze pagina dan ALS-JE-BLIEFT ‘Over mij’ of ‘Dit is Sanne’.
  2. Geen foto van jezelf. En dan vooral onder het mom: “Ja maar ik ben niet fotogeniek.” Iedereen is fotogeniek, als je maar met de juiste fotograaf werkt. Bezoekers vinden het fijn om te weten met wie ze te maken hebben.
  3. Een badkamer-selfie. Of een vakantiekiekje. Zorg voor een goede foto van jezelf. Het hoeft heus geen sessie te zijn met een topfotograaf (wel heel cool natuurlijk!), maar vermijd de selfies en de zongebruinde vakantiefoto’s waar je je beste vriendin vanaf hebt geknipt.
  4. Een stockfoto van een random persoon. Echt! Ik zag hem laatst op een ‘Over Ons’-pagina. Een lachende, Amerikaanse stockfoto-meneer. GEWOON. NIET. DOEN!
  5. Een teamfoto zonder namen. Nu weet je bezoeker nog niet wie Niels is op die grote groepsfoto die hij net aan de telefoon had.
  6. Misplaatste missie & visie. Natuurlijk is het heel goed om op je website te laten weten wat je missie is, maar veel mensen verwarren dit met de ‘Dit ben ik’-pagina. Op deze pagina schrijf je namelijk over wie JIJ bent. Geef je missie en visie gewoon een ander plaatsje op je website.
  7. Je hele CV uitschrijven. Het is interessant om te laten weten wat je achtergrond is, maar beperk je tot de hoofdlijnen. En wat aansluit bij je diensten. Dat je vroeger vakken hebt gevuld bij de buurtsuper en dat je je havodiploma op zak hebt gelooft iedereen wel.
  8. Een standaard voorstelrondje. “Hallo mijn naam is Sanne, ik ben 27 jaar oud en ik kom uit Rossum.” Kom op, je kan beter! Vertel ‘geheime’ dingen over jezelf of over je passies. De kans is veel groter dat je een band opbouwt met je bezoeker; je vertelt zoveel meer over jezelf. Zo kreeg ik laatst een mailtje met een aanvraag, met in de p.s.: “Ik ben ook altijd mijn sleutels kwijt.” 🙂
  9. In de wij-vorm schrijven als je een eenmanszaak hebt. Lieve schat, je bent de koningin niet. En in de ik-vorm schrijven is allang niet egoïstisch meer.
  10. Samenwerkingsverbanden niet vermelden. Wanneer je met andere samenwerkt (je huurt ze in) en over ‘ons’ en ‘wij’ praten. Je betaalt deze mensen gekkie. Heb het gewoon over ‘Jouw team’ of ‘Samenwerkingspartners’.

Ik hoop dat je hiermee snel zelf wat verbeteringen kunt toepassen op je eigen website! En mocht je denken, wie is zij dan? Check dan mijn badkamerselfie-loze ‘Wie is Sanne’-pagina.

 

Laat hieronder de link achter van jouw ‘Over mij’ pagina!

PS: Heb je nog geen website? Dan is mijn websitepakket misschien iets voor jou. 

 

Een nieuwe start

Blog Weer aan de slag Jan en Sien nieuwe start

 


Eindelijk: deze spannende nieuwe start voor mij en jou!

 

Mijn zwangerschapsverlof is voorbijgevlogen en wat geniet ik van mijn twee heerlijke kindjes! Na weken van bedrust en babyzorg is het nu tijd om weer aan de slag te gaan.

Tijdens mijn verlof heb ik niet stil gezeten, dat lukte me simpelweg niet. Ik had teveel nieuwe inzichten en ideeën die maar niet ‘uit’ wilden.

Blog Weer aan de slag Jan en Sien nieuwe start

Een combinatie van hormonen, mijn mede-ondernemende-vriendinnen en de lentezon hebben het laatste zetje gegeven dat ik nodig had. Het gaat een nieuwe start voor mij en mijn klanten worden. Wat is het heerlijk om te weten WAT je wil gaan doen en HOE je het wil gaan doen.

Deze nieuwe start geeft mij zoveel nieuwe energie, die ik meteen door kan geven aan mijn klanten.

Ik ga mij vooral richten op startende vrouwelijke ondernemers. Die energie van iemand die iets nieuws gaat beginnen is zo magisch, heerlijk en aanstekelijk. Samen gaan we op zoek naar je visuele identiteit, lekker sparren over nieuwe dingen die komen gaan en mooie dingen maken. Zo bijzonder dat ik daar deel van uit te mag maken!

Mijn website en logo zijn vernieuwd en mijn aanbod is uitgebreid. Ik kreeg vorig jaar namelijk steeds vaker de vraag of ik naast het logo ook de website kon maken. Helaas moest ik steeds Nee verkopen en vond ik geen technische compagnon om mee samen te werken. Zelf websites bouwen? Nee, veel te ingewikkeld.

Het was voor mij dus logisch dat ik begin 2016 iemand inhuurde om mijn eigen website te maken. We gingen aan de slag en… het traject verliep niet heel soepel.

Aan technische WordPress-kennis geen gebrek bij deze webbouwer, daar viel niets van te zeggen. Maar ik miste zo erg de creativiteit en kennis van een vormgever. Dat gemakkelijke sociale contact waar ik op hoopte, bleef uit. En terwijl zij de website maakte, bleef ik het gevoel houden dat ik niet ontzorgd werd, maar alsnog veel zelf zat te doen.

Dit is toch niet de bedoeling van uitbesteden? Dit kan toch veel beter?

Nadat ik de website ‘in mijn bezit’ kreeg en merkte dat die techniek voor mij weinig geheimen had, wist ik het zeker. Dit kan ik ook wel en nog beter ook!

website op laptop Jan en Sien

Half 2016 was ik een WordPress-training verder en bouwde ik zowaar zelf websites. Nu, een jaar later, staan er al een aantal van ‘mijn’ websites live en staan er nog een hoop in de planning. Wauw, wat een gave aanvulling voor mijn klanten! En wat cool om te zien dat die energieke ondernemers zelf enthousiast verder gaan met hun website. Wat ik het leukste vind is dat ze hun bedrijf goed zichtbaar weten te maken. Zo gaaf om overal ‘mijn’ logo terug te zien en blogs te lezen die van ‘mijn’ websites komen.

Er staan al leuke projecten op mij te wachten. Voor diegene die hebben gewacht tot na mijn verlof, super bedankt! We gaan knallen, het wordt mooi!

Let’s go! Zie ik je snel?


PS: Ik ben echt mega-trots op mijn websitepakket, maar dat heb je misschien al gemerkt. Hier lees je meer over dit pakket inclusief logo: www.janensien.nl/website

 

Sites voor gratis lettertypes

Gratis Lettertypes Blog Jan en Sien

In jouw huisstijl of logo zit vast een lettertype dat niet standaard in je Word verschijnt. En je zou het toch graag eens gaan gebruiken in je offertes die je verstuurd. Of misschien zoek je nog een lettertype voor je nieuwe logo, een uitnodiging of geboortekaartje?

Ik geef je mijn favoriete sites waar je gratis lettertypes kunt downloaden en ook een korte uitleg hoe je ze installeert (en dat is echt heel makkelijk!).

 

www.dafont.com Op deze website kun je zoeken op soort font, zoals Handgeschreven, Typemachine of Old School. Wil je liever iets ‘normalers’, kijk dan eens bij Basic. Hier kun je onder andere kiezen tussen Serif (met pootjes en streepjes, zoals Times New Roman) of Sans Serif (zonder streepjes, zoals Calibri). Wat ook super handig is aan deze site, is dat je tijdens het zoeken, linksboven al wat tekst kunt typen. Zo zie je in de voorvertoning meteen hoe jouw tekst eruit ziet in het lettertype!

printscreen www.dafont.com jan en sien

www.1001freefonts.com Ook hier staan de fonts gesorteerd op soort, wel met een andere indeling als bij DaFont. Deze website heeft dezelfde functie om je eigen tekst invoeren en als voorbeeld te zien.Printscreen 1001freefonts.com Jan en Sien

De boeken van Free Font Index Ik ben zelf helemaal fan van de boeken van Free Font Index. Onder andere te koop via Bol.com.

Je kunt ook gewoon in je Google zoekbalk ‘free font’ intypen, dan kom je nog veel meer sites en blogs tegen die gratis lettertypes aanbieden. Al kom je wel veel dezelfde lettertypes tegen…

Gratis Lettertypes Free Font Index Jan en Sien

 

Hoe installeer je een gratis lettertype?
Nadat je het lettertype hebt gedownload, zal je waarschijnlijk eerst het zip-bestand moeten openen. Voor de meeste computers volstaat een dubbelklik en verschijnt de map vanzelf.

Ook voor het installeren is een dubbelklikje nodig. In de map zitten meestal verschillende bestanden. Wat jij nodig hebt is het een ttf-bestand (TrueTypeFont). Dubbelklik op het bestand en je krijgt het lettertype te zien. Afhankelijk of je een PC of Mac hebt, staat er bovenin of onderin een balk met ‘installeer lettertype’. Soms is het nodig om je computer of Word opnieuw op te starten, voordat je het geïnstalleerde lettertype kunt zien.

Lukt het niet? Stuur een mailtje naar info@janensien.nl, ik help je graag!

,

Vijf tips voor een Social Media Planning die werkt!

Blog Social Media Planning Jan en Sien

Vind je het moeilijk om meer dan één keer per week iets te posten op Facebook of andere sociale media? Omdat je geen inspiratie of tijd hebt? Dan kan het maken van een Social Media planning uitkomst bieden. En nee, daar hoef je geen geleerde überplanner voor te zijn en het hoeft al helemaal niet veel tijd te kosten. Ik geef je vijf slimme en gemakkelijke tips voor het plannen van je sociale media.

Social Media Jan en Sien

1. Bepaal verschillende onderwerpen De eerste is meteen de belangrijkste: stel vast wat je wil laten zien en vertellen! Kies een aantal onderwerpen uit waar je veel over kunt posten en waar jij veel over weet. Laat hierbij zien wie jij bent, wat je doet en waar je goed in bent. Het is goed om steeds herkenbare onderwerpen of rubrieken terug te laten komen, zo weet je lezer op den duur wat hij kan verwachten op je pagina.

Een paar voorbeelden:

  • Ben je voedingsdeskundige? Dan kun je berichten plaatsen zoals recepten, de werking van producten en voedingsstoffen, laten zien wat jij zelf eet, sporttips en oefeningen of speciale aanbiedingen.
  • Heb je een winkel? Dan kun je berichten plaatsen zoals foto’s van en in je winkel, welke nieuwe producten eraan komen, aanbiedingen tijdens feestdagen, hoe je dag eruit ziet of zet je vaste klanten in de spotlight.
  • Ben je een kunstenaar? Dan kun je berichten plaatsen over je werkplek, je creatieve proces, waar je je inspiratie vandaan haalt, het verhaal achter een kunstwerk of foto’s van jouw werk bij mensen thuis.

 

2. Maak een weekplanning Het klinkt heel overdreven, maar het helpt! Maak een weekplanning, ook als je niet van plan bent elke dag iets te posten. Met een weekplanning hoef je niet steeds te bedenken wat je vandaag of morgen zult gaan plaatsen. Het voorkomt ook dat je dagen achter elkaar over hetzelfde praat.

Een voorbeeld van een weekplanning:
Maandag: Een tip om de week mee te beginnen
Dinsdag: Jouw aanbod / Verkoop
Woensdag: Een link naar een interessant (vak)artikel
Donderdag: Iets persoonlijks
Vrijdag: Link naar jouw blogartikel
Zaterdag: Een vraag aan je volgers
Zondag: Kijkje achter de schermen

Een weekplanning zorgt ervoor dat je niet steeds dezelfde soort berichten plaatst.
En een handige steuntje voor het bedenken van berichten!

 

3. Plan berichten automatisch in Je hoeft allang niet meer elke dag à la minute je berichten te posten. Er zijn inmiddels tal van handige hulpjes voor het automatisch inplannen van je socialberichten.

* Via Facebook kun je heel makkelijk je berichten inplannen. Klik op het pijltje naast publiceren en kies voor plannen. Je kunt nu de datum en tijd kiezen. Je ziet je geplande berichten bovenaan je pagina en kunt ze nog altijd aanpassen voordat ze geplaatst zijn.
Facebookbericht inplannen Jan en Sien

* Ik gebruik zelf het liefste Hootsuite. Van hieruit plan je voor verschillende kanalen tegelijk. Je kan dus één bericht op meerdere sociale media posten, zonder dat je het bericht steeds opnieuw hoeft te kopiëren. Je kan daarna wel heel gemakkelijk ieder bericht per kanaal apart aanpassen waar nodig. En het fijne van Hootsuite: je kunt prima aan de slag met de gratis versie!

 

4. Maak meerdere berichten tegelijk Heb je inspiratie voor een bericht? Schrijf het meteen op! Bewaar een apart notitieboekje voor al je social-ideeën en houd dat altijd in de buurt. Al is het maar een klein idee: schrijf het op. Je zult zien dat als je steeds vaker dingen opschrijft, je ook steeds meer ideeën krijgt. Werk je berichten vervolgens op de computer uit. Zo hoef je straks alleen nog maar te knippen en te plakken 🙂

 

5. Plan een moment om te plannen Oké, misschien wat omslachtig, maar voor veel mensen werkt het echt. Plan een (vast) moment in je agenda om je berichten te plannen en te schrijven. Bijvoorbeeld maandagochtend, waarbij je al je berichten voor die week erin zet. Ikzelf plan meestal voor een maand vooruit en post af en toe ‘spontaan’, omdat iets aansluit bij de actualiteiten.
Welke tip werkt voor jou het beste? Of heb je nog een andere tip? Laat het me weten!

Heb je begeleiding of advies nodig? Neem dan contact op, ik help je graag!

 

,

Beste sites met gratis afbeeldingen

Blog Sites met gratis afbeeldingen Jan en Sien

Haal jij vaak zomaar een plaatje van Google voor je Facebookbericht? Heb je een afbeelding nodig voor je nieuwe flyer, maar ben je zelf geen topfotograaf? Zie je het niet zitten om uren te zoeken naar een plaatje, om vervolgens te moeten achterhalen hoe het zit met de rechten en licenties? Wil je gewoon gratis afbeeldingen gebruiken?

Gratis afbeeldingen Blog Jan en Sien

Ik heb vier van mijn favoriete gratis stocksites voor je op een rijtje gezet. Alle afbeeldingen die je op deze sites vindt zijn rechtenvrij. Dat betekent dat je ze commercieel kunt gebruiken, zonder dat je de bron hoeft te vermelden of de maker moet betalen. Ook fijn, voor deze sites is een account aanmaken niet nodig. Super handig als je weer eens een plaatje zoekt voor je blogartikel of een berichtje op je sociale media.

Let er wel op, dat wanneer het gaat om producten die bestemd zijn voor verkoop, de regels wat anders in elkaar steken. Dan is het namelijk verstandig om te kiezen voor een betaalde stockfoto.

www.pixabay.com De afbeeldingen op Pixabay zijn vrijgesteld van copyrights. Je mag ze downloaden, aanpassen, verspreiden en rechtenvrij gebruiken. Dat wil zeggen, je hoeft niet te betalen of de bron te vermelden. Alleen maar voordelen? Bijna. Omdat de afbeeldingen gratis zijn en dit een van de meest bekende websites is… gebruiken veel mensen Pixabay en zie je de afbeeldingen ook vaak bij andere terugkomen.

pixabay-background-2277_960_720

 

www.gratisography.com Op zoek naar foto’s die een tikje vreemd zijn en net even anders? Dan moet je zeker deze site hebben! De foto’s zijn van hoge kwaliteit en vrij te gebruiken. De website heeft helaas geen zoekfunctie, dus het is lekker ouderwets plaatjes scrollen. Geen extreem grote database, maar wel een grappige 🙂

gratisography-161h

 

www.kaboompics.com Waar sommige gratis sites nogal blijven hangen in de foute, Amerikaanse stockfoto’s – is deze site echt een een verademing voor de semi-vintage-hipsterish-bloggers onder ons. Goed materiaal voor je blogartikelen of socialberichten. Een deel van de foto’s heeft een filter over de beelden, de andere zijn heerlijk helder. Ook deze foto’s zijn rechtenvrij te gebruiken, al stellen de makers het wel op prijs als je de link naar de website vermeld.

kaboompics-com_glasses-of-lemon-water-and-sausage-cheese-and-garlic

 

www.stocksnap.io Deze website upload wekelijks meer dan honderd nieuwe foto’s! Een goede database, makkelijk zoeken en je kunt zien hoe vaak een foto al is gedownload. De foto’s kun je rechtenvrij gebruiken, zonder dat je toestemming hoeft te vragen van de maker.

stocksnap-dtznyhz46b

 

Heb je vragen hoe over het werkt met stockfoto’s? Stel ze gerust hieronder of stuur een berichtje!