Personal Branding

 

Personal branding, wat moet ik met die ‘hype’?

 

Brand personality coach. Wattes? Precies, dat dacht ik dus ook toen ik deze functienaam zag. Dat iemand hier zijn brood mee verdient, hoe dan? Branding, het is zo’n mode-term waar je als ondernemer haast niet meer onderuit komt. Misschien heb jij ook weleens gedacht om een branding-workshop te volgen of een coach te omarmen. Want waar moet je beginnen als het om personal branding gaat? En is het überhaupt iets voor jou?

BLOG Jan & Sien - Personal Branding

Wat is nou personal branding?
In het kort: personal branding is jezelf zien en gebruiken als ‘merk’. Branding staat voor het beeld dat jij oproept bij klanten. In het geval van personal branding gaat het om wat jou uniek maakt en onderscheidt van anderen. Jij bepaalt voor een groot deel zelf hoe anderen jou zien.

 

Wat zijn dan de voordelen van personal branding?
* Je laat zien waar jij en daarmee jouw onderneming voor staat.

* Het helpt je richting te bepalen en deze vast te houden. Denk hierbij aan je huisstijl, je aanbod, ideale klant en je werkwijze.

* Klanten weten wie ze kunnen verwachten bij een afspraak.

* Je kunt je makkelijker onderscheiden van de rest, want jij bent tenslotte UNIEK.

* Jij bepaalt zelf hoe anderen jou zien.

 

Wanneer is personal branding iets voor jou?

Als je het mij vraagt is personal branding echt super geschikt voor ZZP’ers en eenmanszaken. Het allerbelangrijkste is dat je niet bang bent om jezelf te ‘gebruiken’. Je moet hierbij denken aan het delen van jouw persoonlijke verhaal, het (versterkt) laten zien van jouw kenmerken en eigenschappen en jezelf visueel naar buiten te durven brengen. Met je kop op een reclamebord dus.

 

Wat heb je nodig voor personal branding?

* Een logo dat past bij jou, dus niet zo’n saai logo met de standaardkleuren uit de branche.

* Een persoonlijk verhaal: waarom ben je gaan doen wat je nu doet?

* Beeldmateriaal van jezelf. Denk naast portretfoto’s, beelden van je werkplek en jij aan het werk (actiefoto’s).

* Een duidelijke, overzichtelijke website met ruimte om jezelf te laten zien.

* Lef! Het is tenslotte ook spannend om jezelf zo te laten zien aan de buitenwereld!

 

Begin bij de basis, begin bij jezelf
Wat is jouw verhaal, de missie van je bedrijf, je persoonlijke visie? Wanneer je het verhaal van je bedrijf helder op papier hebt, heb je een goede basis om vanuit verder te werken. Een verhaal verkoopt tenslotte beter dan een product of dienst. En omdat het jouw verhaal is, treed je er veel makkelijker mee naar buiten dan vroeger toen je nog een standaard riedeltje van je baas moest opdreunen.

 

En, is personal branding iets voor? 

 

Hulp nodig bij het vertalen van jouw persoonlijke verhaal naar een logo dat bij je past? Bekijk hier mijn aanbod, misschien kan ik je wel helpen 🙂

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *